עורך דין תאונות דרכים

מעורבות בתאונת דרכים היא עניין מלחיץ למדי, בייחוד כאשר התאונה איננה “פח אל פח” אלא תאונת דרכים עם נפגעים שבה גם אתם נפגעתם וכעת נדרשים לקבל טיפול רפואי, בד בבד עם בירור זכויותיכם מול עורך דין תאונות דרכים במקרה שבו תואשמו בגרימת התאונה.

מאמר זה יהווה מדריך למעורבים בתאונות דרכים שעשויים להיות בחלקם גם הנהגים עצמם ושמעוניינים לדעת כיצד לפעול מרגע התאונה, כיצד מתמודדים עם חברות ביטוח החובה בנוגע לקבלת הפיצויים בגין נזקי הגוף שנגרמו ומה עושים אם המשטרה מבקשת לחקור אתכם ואף מזמנת אתכם לשימוע, שאחריו, סביר להניח, תפתח נגדכם בהליך פלילי. 

סוגי תאונות דרכים

בכל יום מתרחשות מאות תאונות בכבישי ישראל, בהן נפגעים אלפי מעורבים.

תאונות אלה מכילות סוגים שונים של מעורבים, של פעולות וייתכן שגם עבירות תנועה, מצבים ודרכי פגיעה שונים בתכלית.

גם תוצאותיהן של תאונות אלה עשויות לעתים להיחשב כסוג ספציפי של תאונת דרכים, כמו למשל בתאונות פגע וברח בהן נתמקד באופן ייחודי בהמשך.

תאונות בין כלי רכב מעורבים – התנגשות בין כלי רכב שונים יכולה להתרחש בכל נתיבי הנסיעה ובמגוון דרכים: תאונות חזית צד, התנגשות חזיתית, תאונת חזית-אחורית, תאונת שרשרת, תאונת התהפכות ולעתים גם תאונה כמו התלקחות או התפוצצות של כלי הרכב. 

רמת הסיכון למעורבים משתנה בהתאם לסוג התאונה, אך גם על פי סוג מערכות הבטיחות הקיימות ברכב, בגודל ובסוג, בעמידת הרכב במבחני הריסוק, במשקל הרכבים המעורבים ועוד.

במקרה מפורסם לדוגמה, נהג משאית במהירות מופרזת עלה עם משאיתו על רכב פרטי קטן תוך כדי נסיעה רציפה ובכך מחץ את הנהג למוות בתוך רכבו.

כמובן שגם בכל סוג אחר של התנגשות רמת הסיכון של הרכב הפרטי עולה אל מול רכב גדול ומאסיבי יותר.  

תאונות של כלי רכב עם הולכי רגל – תאונות אלה נגרמות על פי רוב כאשר אחד מהצדדים מקפח את זכות הקדימה של הצד השני.

האזורים לרוב עירוניים, בדרך כלל בצמתים, מעברי חציה, אזורי כביש שאין בהם מעבר חציה, מפרצי אוטובוסים ועוד. עקרונית, האשמה יכולה להיות של שני הצדדים, אם כי בדרך כלל חובת ההוכחה תהיה על הנהגים שנדרשים להראות באמצעות מצלמת דרך כי לא הם אחראים לתאונה. 

תאונות המערבות עצמים נייחים – נהגים לעתים מבצעים תאונה עצמית, תוך שהם מתנגשים באובייקט מסוים כמו גדר, עמוד חשמל, עץ, רכב חונה ועוד.

תאונות אלה עלולות להתרחש בעקבות היסח הדעת, החלקה על הכביש, כניסה במהירות לא נכונה לסיבוב ולעתים גם אובדן שליטה על הרכב או עייפות. 

תאונות מול רוכבי אופניים – תאונות שבהן רכב היה מעורב בתאונה עם אופניים, דומות באופן מסוים לאלו שמתרחשות מול הולכי הרגל.

בשני המקרים, הצד שאיננו נמצא ברכב פגיע יותר ולכן על הנהג ברכב יהיה בדרך כלל להוכיח כי לא הוא אחראי לתאונה. 

תאונת דרכים פגע וברח

תאונות פגע וברח נחשבות לקשות ומטלטלות, בהן נהג פוגע ברכב, הולך רגל או רוכב אופניים ובוחר, מכל סיבה שהיא, להפקיר את הנפגעים ולהמשיך בדרכו ללא השארת פרטים, הושטת עזרה או הזעקת עזרה. מעצם נטישתו את מקום התאונה, הוא אף מפר את הנדרש ממנו על פי חוק.

תאונות אלה עולות לא פעם לכותרות ונחשבות לעבירה פלילית חמורה וקשה, הנושאת בעונשי מאסר כבדים, בין 7-9 שנים. 

במקרה של תאונת פגע וברח, חשוב לדעת כי יש לתבוע את תאגיד הביטוח קרנית, שמפצה נפגעים בתאונות דרכים שאין בידם אמצעי זיהוי לתביעת ביטוח החובה של הרכב הפוגע.

קרנית מפצה גם במקרים שבהם לנהג הרכב לא היה רישיון נהיגה או רישיון תקף לאותו סוג רכב, נפגעים מרכב שמבוטח בביטוח שנמצא בהליכי פירוק, נפגעים מרכב גנוב וכן נפגעים מרכב ללא ביטוח חובה כלל. 

גורמים לתאונות דרכים

כאמור, ישנם גורמים רבים לתאונות הדרכים:

  • סיבות פיזיולוגיות – כמו עייפות הנהג, חוסר ריכוז והיסח הדעת, מצב רפואי או תחושתי לא תקין, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים ועוד.
  • סיבות סביבתיות – נהג אחר סטה מנתיבו בפתאומיות וכך גרם גם לנו לסטות ולהתנגש ברכב אחר, מזג אוויר משתנה בפתאומיות (למשל סופת חול פתאומית באמצע כביש הערבה, או גשם כבד באזור רמת הגולן), תקלה או שיבוש בדרך עצמה, כשל במערך הרמזורים או התמרורים המקומי ועוד.
  • סיבות התנהגותיות – נהיגה בחוסר סבלנות, בקלות ראש, פזיזות, אגרסיביות, “עברייני תנועה סדרתיים”.
  • סיבות תחבורתיות – תקלה ברכב, פנצ’ר, חוסרים כמו מראה שנפלה, נורת ברקס שרופה, עשן עולה לפתע ממכסה המנוע, התלקחות, התפוצצות. 
  • סיבות בגין שיקול דעת לקוי – אי שמירת מרחק למרות שהתנועה “זורמת” בפקק, אי מתן זכות קדימה לרכב הבא ממול בצומת, כניסה לצומת/ כיכר מהנתיב הלא נכון או במהירות לא מתאימה, ניסיון “לגנוב” רמזור ולהאיץ בהפיכתו מצהוב לאדום ועוד. 
  • ועוד

כל אחת מהנסיבות הללו תבוא לידי ביטוי בדין והדברים מול הרשויות, בעיקר בבואה לתבוע את הנהג בגין עבירת תנועה מסוימת.

יחד עם זאת, אם הנהג נפגע בעצמו בתאונה, חוק הפיצויים מתיר לו לקבל פיצוי כספי מחברת ביטוח החובה שלו וזאת ללא קשר לאחריותו בגרימת התאונה. 

פיצויים תאונת דרכים

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (התשל”ה, 1975) קובע כי כל נפגע בתאונת דרכים, בין אם נהג, נוסע, הולך רגל או רוכב אופניים, זכאי לפיצוי כספי בגין נזקי הגוף שנגרמו לו וזאת ללא קשר לאחריותו בגרימת התאונה.

החוק מטיל את חובת התשלום על חברת ביטוח החובה של הרכב, כך שנהגים ונוסעים תובעים את חברת הביטוח של הרכב בו נסעו, בעוד שהולכי רגל ורוכבי אופניים יתבעו את חברת הביטוח של הרכב הפוגע. 

כדי לקבל את הפיצויים, נדרש הנפגע להוכיח את הנזקים הגופניים שנגרמו לו וזאת ע”י תיעוד רפואי שנערך בסמוך לתאונה עצמה.

חשוב להבהיר כי לעומת תאונות פח בהן סביר להניח שלא הייתה נוכחות משטרתית במקום, בכל תאונה עם נפגעים חובה לדווח על כך למשטרת ישראל.

כך, גם אם מדובר בתאונת חזית-אחור בין שני נהגים שהסתיימה בכך שהשניים פנו לדרכם לאחר החלפת פרטים, יהיה צורך לגשת לקבלת טיפול רפואי ובסיום למשטרת ישראל, בה יש לדווח על התאונה ולקבל אישור משטרה.

ללא אישור משטרה, לא ניתן לקבל פיצויים מהתאונה.

ממה מורכבים מרכיבי הפיצויים?

פיצויים לנפגעי תאונות הדרכים מכילים בתוכם מספר אלמנטים שמרכיבים את הסכום הסופי.

האלמנט הראשון הוא כמובן חומרת הפגיעה של הנפגע בתאונה, אותה קובע מומחה רפואי שמשתייך לשדה הרפואי של אותה הפגיעה (למשל אורתופד בפגיעות גב, פסיכיאטר במקרים של פוסט טראומה וכו’).

האלמנט השני מכיל את כל ההוצאות הכלכליות שהיו לנפגע בעקבות התאונה: רכישת ציוד רפואי ושיקומי, תרופות, נסיעות לטיפולים, קבלת עזרה סיעודית או סיוע צד ג’ ועוד. עקרונית, ניתן לראות כי ככל שהנזק חמור יותר ובוודאי התרחשו ממנו יותר הוצאות, כך סביר להניח שסכום הפיצויים יהיה יותר גבוה.

היבט נוסף בתחשיבי הפיצויים בהתאם לחוק הפלת”ד הוא פגיעה ארוכת טווח, המולידה נזק לכושר ההשתכרות הנוכחי והעתידי.

אם מדובר באובדן כושר עבודה או נכות, גילו של התובע הופך לאלמנט מרכזי לקביעת הנזק מהפגיעה. כך, אם מדובר בנפגע צעיר שרוב שנותיו לפניו, הוא צפוי לפיצוי גבוה מאוד שכן הפסד השכר העתידי שלו גבוה ביותר.

היבט נוסף בתביעות אלה הוא רכיב בלתי ממוני בשם “כאב וסבל”, שהפיצוי לגביו מתרחש על פי נוסחה המשקללת את אחוזי הנכות, מספר ימי האשפוז וגיל התובע ועד לתקרה מסוימת שנקבעה לכך בחוק.

כמה פיצויים מקבלים על תאונת דרכים?

כמובן שבהינתן נזק גופני, כל נפגע היה מעוניין לדעת כמה פיצויים מקבלים על תאונת דרכים, כדי להבין את טווח התשלום.

ובכן, צריך לומר שטווחי הפיצויים רחבים במיוחד ויכולים לנוע בין עשרות אלפי שקלים ולעתים גם עד מאות אלפים ואף מעבר. 

כך למשל, במקרים קשים שבהם נגרמה לתובעים פגיעה רב מערכתית שהביאה לקביעת נכות גבוהה, הפיצוי יכול לעמוד גם על 500,000 ₪ ומעלה.

אם מדובר בחבלות יבשות ובכאבים חולפים (צליפת שוט, כאבי גב קשים וכו’), הפיצוי צפוי לנוע בין אלפי שקלים ועד 15-20 אלף שקלים. 

צריך לזכור שאף אחד מהסכומים איננו משולם מחברת הביטוח בחדווה ובששון.

למעשה, בדרך כלל התביעה תכלול גם בדיקת מומחים מטעם חברת הביטוח כמו אורתופדים, פסיכיאטרים, נוירולוגיים ועוד. חברות הביטוח גם מערבות חוקרים מטעמן כדי לעמוד על המצב הרפואי המדויק, כך שהן יכולות להחליט בסופו של דבר על סכום בלתי מספק.

אם זהו המצב, כדאי למצוא עורך דין תאונות דרכים מומלץ על מנת לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט ולהביא את הדברים להכרעה שיפוטית. 

פיצוי בגין תאונת דרכים קלה

פיצוי בגין תאונת דרכים קלה ניתן בפגיעות שבהן היקף הנזקים איננו קשה, אם כי גם פציעות ממושכות עשויות להיחשב כפגיעה קלה למרות הכל.

כאן מדובר בפוטנציאל לפגיעה עצמית בזכויות הכספיות, שכן נהגים רבים מעדיפים לשים את התאונה מאחוריהם ולשוב לחייהם ללא קבלת טיפול רפואי מידי.

בפועל, הם יגלו מעט מאוחר מידי שייתכן וישנו קשר בין כאבי הגב והצוואר, הסחרחורות ומערכות גופניות נוספות לבין מעורבותם בתאונה. 

בנקודה זו, הקשר בין התאונה והפגיעות החדשות קלוש ביותר ויהיה קשה מאוד להוכיח זכאות לפיצוי.

לכן גם כאשר תאונת הדרכים הייתה קלה – גשו והיבדקו, שמרו את סיכום הביקור ובצעו את ההנחיות הרפואיות שניתנו לכם. התיעוד הוא המפתח לקבלת הפיצויים ולכן ככל שהוא יהיה מקיף, ברור ואיכותי (גם ברמת פרטים לגבי התאונה, מיקומה, שעת התאונה, היקף התלונות מצד המטופל ועוד), כך עולה הסיכוי לפיצוי משמעותי. 

זכרו: גם תאונה קלה עלולה לפגוע בכושר העבודה מכאן והלאה ולכן צריך להתייחס לסיכויים להפסדי שכר עתידיים, ככל שנגרמו כבר הפסדי שכר בגין המקרה.

שנית, תובעים שיוכיחו כי הם זכאים לעזרת צד ג’, הפיצוי שלהם יגדל. וכך, גם אדם שסובל מפגיעה בכתף ולכן מתקשה לאכול, להתלבש או להתרחץ, עשוי לקבל פיצוי משמעותי מאוד. 

כיצד עורך דין תאונות דרכים יכול לעזור לך?

עד כה עסקנו בעיקר בצד הנזיקי של תאונות הדרכים וכעת ניגע במקרים שבהם אגף התנועה המחוזי סבור כי האשמה בתאונה נופלת עליכם ולכן מזמן אתכם לשימוע, לחקירה ואף מגיש נגדכם כתב אישום תאונת דרכים. 

במקרים אלה, אין מנוס מהיוועצות עם עורך דין תעבורה.

נזכיר כי זכאותכם לפיצוי כספי אינה מגנה עליכם מפני סנקציות פליליות, ככל שביצעתם עבירה שגרמה לתאונה עם נפגעים. לכן את כספכם אמנם תקבלו מחברת הביטוח, אך התביעה הפלילית עשויה להותיר אתכם עם קנס גבוה לתשלום, שלילת רישיון ממושכת ולעתים גם רכיבי ענישה נוספים.  

עניין נוסף שבו ייתכן ודרוש עו”ד תאונות דרכים הוא כאשר חברת הביטוח מסרבת לפצות אתכם, על אף ולמרות שנפגעתם בתאונה! מדוע הדבר קורה?

אחד החריגים הבולטים בחוק הפלת”ד הוא העדר פיצוי למי שביצעו את התאונה בכוונה תחילה.

חריג זה שנתון לא פעם לפרשנות רחבה, מאפשר לחברת הביטוח לדחות חלק מהתביעות כלפיה, ככל שהמבוטח ביצע עבירת תנועה שלכאורה היה ניתן לדעת מעצם ביצועה כי תגרום לתאונה.

כך, בתאונות שבהן היו מעורבות עבירות כמו נהיגה בשכרות, מהירות מופרזת גבוהה, נהיגה תחת השפעת סמים ועוד, דרושה מעורבות של עורך דין לענייני תאונות דרכים שיוכל להפריך את אשמת הנהג או לצמצם את האישומים נגדו, במטרה לקבל פיצוי כספי נאות. 

מה עושים מיד לאחר תאונת דרכים?

  1. אספו כמה שיותר תיעוד – צלמו את התאונה, את זירת ההתרחשות, הפגיעות, התמרורים, הרמזורים, קבלו פרטים מעדים לתאונה (שמם המלא, מספר הטלפון וכתובתם) ורישמו בתיעוד אישי את פרטי התאונה המלאים, כולל תאריך ושעה. הדבר נראה כעת איזוטרי וזניח, אך פרטים קטנים ומכריעים נוטים להיעלם מהזיכרון ולמעשה להחליש את יכולתכם לתבוע פיצוי מוגדל ולהתגונן כראוי מפני הגשת כתב אישום במשפט תעבורה. 
  2. גשו לטיפול רפואי מידי – כאמור, הדרך לביסוס המקרה על התרחשותו המדויקת תהיה באמצעות הניירת הרפואית שתגובש ברגע שתגיעו למיון או למרפאת חרום מתאימה. ציינו שהגעתם בעקבות תאונת דרכים ופרטו לגבי כאבים ותחושות ככל שישנן. אם פוניתם באמבולנס, תוכלו להוציא בהמשך דו”ח ממד”א שיצורף לתביעת הפיצויים. אם לא עלה בידכם לתעד את התאונה בשל המצב הגופני, חזרו למקום ברגע שתוכלו וצלמו אותו. 
  3. הוציאו אישור משטרה – אם ניידת לא הגיעה למקום, גשו למשטרה, דווחו על התאונה וקבלו אישור משטרה. גם הוא יצורף לתביעה.
  4. פנו לעו”ד תעבורה מיומן – אם הואשמתם בגרימת התאונה, זומנתם לשימוע או לחקירה, סימן שאתם עשויים לעמוד לדין בהליך פלילי בגין עבירת תנועה. עורך הדין יספק לכם ייעוץ, הכנה וייצוג מלאים בהתאם למקרה. 

מהו השכר טרחה של עו”ד תאונות דרכים?

החוק קובע מגבלות לשכר טרחת עו”ד בניהול תביעות נזיקין:

  • אם התיק נסגר בפשרה עוד לפני שהוגשה תביעה לבית המשפט, שכר הטרחה יהיה עד 8% מגובה הפיצויים.
  • אם התיק נסגר בפשרה אחרי שהוגשה תביעה לבית המשפט, שכר הטרחה יהיה עד 11% מגובה הפיצויים.
  • אם התביעה הסתיימה בפסק דין, שכר הטרחה יהיה עד 13% מגובה הפיצויים.

סכומים אלה ישולמו בתוספת מע”מ כחוק. 

מה חשוב לעשות במעורבות של תאונת דרכים קטלנית?

מעורבות בתאונת דרכים בה נהרג אדם היא עניין מטלטל במיוחד וכמובן כזה שמציב את הנהג החשוד בפני הליך משפטי נוקשה וחמור, ממנו העונשים כבדים במיוחד. 

המפתח כאן, מלבד פנייה לעורך הדין הוא תיעוד כמה שיותר מקיף: של סימני הבלימה, שברי עצמים על הכביש, המיקום הסופי של כלי הרכב לאחר התאונה, תמרורים, עדי ראייה, מדידת שדה הראייה, תקינות הרכב, מפגעים בדרך הנסיעה ועוד. 

נתונים אלה יוכלו לסייע בהמשך למול איסוף נתוני בוחן תאונת הדרכים וללמד על נסיבות מקלות ואף מזכות, כמו שהתאונה הייתה בלתי נמנעת, התנהגות הנהג המעורב הייתה לקויה ואף רשלנית ועוד. 

תאונת דרכים בדרך לעבודה

מי שהיו מעורבים בתאונה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, יקבלו על תאונת דרכים בדרך לעבודה פיצויים בהתאם להליך שונה בתכלית, המחשיב אותם כנפגעי תאונות עבודה.

כאן, לצד הפיצויים בהתאם לחוק הפלת”ד, הנפגעים יידרשו להגיש תביעה למוסד לביטוח הלאומי ולקבל תשלום דמי פגיעה. בהמשך, הם יהיו זכאים לתבוע נכות אם מצבם חמור ולא מאפשר לשוב לעבודה. 

לאור הקושי באיזון שני מסלולי התביעה ובייחוד בתהליך הבירוקרטי הנדרש עבורו, יש להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תאונות דרכים מומחה.

לקבלת ייעוץ מקצועי
ללא התחייבות חייגו 072-3303303

או השאירו פרטים ונחזור אליכם