דף הבית נסיעה בנתיב תנועה (תחבורה) ציבורי – נת"צ

נסיעה בנתיב תנועה (תחבורה) ציבורי – נת”צ

21 במאי 2019
רכב נוסע

כולנו מכירים את הנת”צים (נתיבי תחבורה ציבורית) שהפכו לתופעה נפוצה בכבישי הארץ. ברור שמדובר בהתפתחות חשובה התורמת רבות לתנועה בכבישים ולזרימה הבטוחה והמהירה שלהם. ישנן ערים גדולות בכל רחבי הארץ, אשר פתרו את מצוקת הכבישים האיומה בעזרת ‘סידור מחדש’ של הכבישים ויצירת נת”צים עבור התחבורה הציבורית. ירושלים היא רק דוגמא אחת לכך וישנם עוןד הרבה כבישים כאלה כמו לדוגמא נתיבי איילון ועוד.

הבעיה היא שקורה לא פעם ונהג רכב פרטי נוסע בכביש ‘לא לו’. כלומר הוא נוסע בנת”צ שלמעשה אינו מיועד עבורו. הוא לא מצליח לעמוד בפיתוי כאשר הוא רואה למולו כביש שזורם היטב והוא הנהג הממהר, כמו כל נהג ישראלי מצוי, מוצא את עצמו גולש לו באלגנטיות אל הנת”צ בלי לחשוב פעמיים.

חשוב לדעת כי מדובר בעבירת תנועה חמורה. עבירה אשר בתקופה האחרונה הוחלט להחמיר עם העוברים עליה. אלו שלא מקיימים את חוקי התנועה בנת”צ.

חשוב לדעת כי קיימות מצלמות המתעדות את התנועה בכבישים ובייחוד בכבישי נת”צ אלו. כאשר נתפסת מכונית שנהגה במקום שלא כחוק, יוכל נהגה לעמוד לדין בגין כך ולשלם על כך ביוקר.

המצלמות הללו שבמקורם מיועדים לצורך מעקב אחר עבירות תנועה כמו נסיעה במהירות מעל המותר או נסיעה וחציית צומת באור אדום, אמורות לעמוד לרועץ כאשר נהג פרטי לא עמד בפיתוי ונכנס לנתיב התחבורה הציבורית.

מדיניות האכיפה בנושא נסיעה בנת”צ

לאחרונה הוחלט על ידי המשרד לביטחון פנים יחד עם משטרת ישראל, כי יש להחמיר את מדיניות האכיפה בכל מה שנוגע לעבירות נת”צ. כפי שכבר ציינו לעיל, ההחלטה הזו מיושמת כבר עכשיו על ידי שהוצבו סדר של מצלמות תנועה חדשות אשר אלו גם פועלות כמצלמות מהירות. תפקידן של המצלמות הן לתעד את הנהגים אשר אלו עושים שימוש בנתיבי הנת”צ שלא כחוק. בשלב הראשון של יישום התקנות החדשות, הוצבו שורות של מצלמות בנתיבי איילון לאורך כל הנתיבים. אלה החלו לאכוף בהצלחה רבה את הנסיעה בנתיבי התחבורה הציבורית. אפשר לציין כי המצלמות משמשות בהחלט גם ככוח הרתעה מעולה אשר גורם לכל נהג לחשוב פעמיים האם שווה לו להיכנס לכביש כזה.

ישנן שעות אשר בהן מותרת הנסיעה של תחבורה פרטית בנת”צ ובשעות אלו מסייעות המצלמות לאכיפת המהירות בנתיבים אלו.

גם וועדת הכלכלה עומדת לדון בקרוב על שינויי חקיקה אשר אלו יאשרו לרשויות המקומיות לאכוף עבירות נסיעה בנת”צ וזאת על ידי גורמי האכיפה העירוניים.

קבלתם דוח על נהיגה בנת”צ אך אתם לא נהגתם ברכב באותו זמן. מה עושים?

לא פעם קורה ובעל הרכב מקבל דוח בגין נהיגה בנת”צ כאשר בפועל לא הוא היה הנהג באותו זמן. קורים גם מקרים של זיופים של לוחיות רישוי כאשר בעל הרכב מקבל דו”ח על מעשה שהוא כלל אל עשה. מה עושים במקרים מן הסוג הזה?

כאן חשוב לפנות ולהיעזר בסיועו של עורך דין תעבורה. הוא הכתובת והוא איש המקצוע המתאים שידע לתת את המענה המתאים בבעיות מן הסוג הזה. הוא איש המקצוע שמכיר היטב את התחום והוא ידע לתת את המענה המושלם לבעל הרכב.

הוא יוכל להוכיח מי אכן נהג באותו זמן ברכב. הוא יוכל להוכיח ”חזקת בעלות” כאשר חזקה כזו ניתנת לסתירה על פי הכללים אשר קבועים בחוק הראיות.

חשוב לדעת כי חזקת הבעלות, שמוכרת גם בשם ”חזקת האחריות”, מטילה למעשה על בעל הרכב אחריות מלאה על מעשים אשר התבצעו באמצעות כלי הרכב שלו.

על פי דבר החוק – מוטל על בעל הרכב האחריות המלאה לביצוע העבירה ברכב וגם אם הוא בפועל לא ביצע אותה. “נעשתה עבירת תעבורה ברכב, רואים את בעל הרכב כאילו הוא נהג ברכב באותה שעה […] זולת אם הוכיח מי נהג ברכב […] או אם הוכיח למי מסר את החזקה ברכב (להלן – המחזיק) או הוכח שהרכב נלקח ממנו בלי ידיעתו ובלי הסכמתו”. בררו כי הסיוע לשל עורך דין תעבורה הינו נחוץ מאוד במקרים כאלו על מנת להוכיח את חפותו של בעל הרכב.

פונים אל עורך דין מומחה

כאשר נהג מוצא את עצמו בסיטואציה כזו, כאשר הוא מקבל דו”ח על נסיעה בנת”צ. לחוקרים לא ממש משנה האם הוא אכן נהג ברכב באותו זמן וגם אם כן, כאמור זוהי אחריותו של בעל הרכב. אז מה עושים במקרה כזה? משלמים את הקנס הנדרש? מרצים כל עונש שמשטרת התנועה מבקשת להשית עלינו? כאן חשוב לדעת כי אף פעם לא כדאי לוותר על ליווי של עורך דין תעבורה כאשר מדובר בעבירות מן הסוג הזה.

העבירות הללו הן קלות להוכחה ובמיוחד כאשר הליווי נעשה על ידי עורך דין מנוסה שהוא איש מקצוע המכיר היטב את התחום. הוא זה שידע להתמודד עם הבעיות הללו בצורה הטובה ביותר ולסייע לבעל הרכב להיחלץ מהפלונטר אליו הוא נקלע.

עבירות נתיב מהיר בעת שירות בצה”ל

במידה ואתם נוהגים בעת השירות הצבא בנתיב התחבורה הציבורית ונמנעים מתשלום, יש לכך השלכות מבחינה משפטית, במידה ואתם נוהגים שם עם רכב צבאי ההשלכות לכך הינם פי כמה וכמה, אנו ממליצים לכם לפנות לייעוץ של עורך דין צבאי שי רודה, במידה ואתם עוברים עבירות במסלול הנתיב המהיר/משתמשים בשירות של הנתיב ומתלבטים בעת השירות בצה”ל היכן אתם עומדים ביחס לעבירות תעבורה בנתיב, לפנות לשי רודה ממשרד עורכי דין פלילי צבאי.

חזרה למאמרים

לקבלת ייעוץ מקצועי
ללא התחייבות חייגו 072-3303303

או השאירו פרטים ונחזור אליכם