דף הבית כתב אישום תאונת דרכים: מה חשוב שתדעו?

כתב אישום תאונת דרכים: מה חשוב שתדעו?

16 ביוני 2022
כתב אישום בתאונות דרכים

תאונות הדרכים נחשבות לתופעה נפוצה, חמורה ואף מדאיגה, המתרחשת באופן שוטף ואף יומיומי בכבישי ישראל.

אם הייתם מעורבים בתאונה וכעת מוגש נגדכם כתב אישום תאונת דרכים, או שזומנתם לקצין שימוע שעלול לפסול את רישיונכם כסנקציה מקדימה להליך המשפטי, לפניכם כל מה שחשוב שתדעו בנושא ועל דרכי ההתמודדות המתאימות.

סטטיסטית, גם נהגים נורמטיביים ושומרי חוק עשויים למצוא את עצמם מואשמים בתאונת דרכים שבגינה מוגש נגדם כתב אישום פלילי.

קחו לדוגמה את טלי – נהגת ללא רבב, עם גיליון הרשעות נקי לחלוטין, אם לשלושה ומרצה באקדמיה, שהרכב שנסע מימינה סטה ממסלולו לכיוונה.

כתוצאה, טלי שנהגה בנתיב האמצעי באותו קטע כביש, סטתה גם היא אך למרבה הצער פגעה ברכב שחלף בדיוק באותו הרגע ,בנתיב השמאלי ביותר. אותו רכב נחבט בחוזקה בחומת בטון שגובלת בשול השמאלי, התהפך והתלקח, דבר שגרם למותו הטראגי והמטלטל של אותו נהג.

כעת טלי, כמו רבים מהנאשמים בגרימת תאונת דרכים מבינה כי רישיונה נמצא בסכנה ממשית.

שכן על אף הטרגדיה הנוראית, הזעקת העזרה המיידית וגם הביקור אצל קרובי המנוח, דבר אינו מכפר על מקרה קשה וקודר שכזה.

רישיונה של טלי נשלל כמובן מנהלית למשך 90 ימים והוגש נגדה כתב אישום תאונת דרכים, בגינו היא צפויה למאסר ושלילת רישיון ממושכת למשך שנים.

כאשר נהג חשוד בגרימת תאונת דרכים עם נפגעים, הוא צפוי בהמשך לקבלת כתב אישום כנגדו, המכיל הן את סעיפי העבירה המתייחסים לנזקי התאונה (תאונה קטלנית, גרימת חבלה חמורה, גרימת חבלה של ממש וכו’) והן את הסעיפים המתייחסים לעבירה שגרמה לתאונה מלכתחילה. סעיפים אלה רבים וחולשים על כל עבירות התנועה, מסטייה מנתיב ועד נהיגה בשכרות. 

החוק קובע כי תאונת דרכים היא לעולם תוצר של עבירת תנועה מסוימת, שגרמה לנזק פיזי לאדם או לנזק ברכוש.

מלבד החוויה הרגשית המורכבת של הנאשמים במעשה, הם נתונים כעת בהליך פלילי לכל דבר ועניין, ממנו הם עשויים לצאת בענישה קשה וחמורה.

הגשת כתב האישום בגין המקרה, תתרחש לעתים גם חודשים אחרי התאונה עצמה.

כך או כך, תידרש לנאשמים אלו הגנה משפטית מעולה, שתאפשר להם לעמוד על חפותם, לחתור להסדר טיעון או לכל הפחות להפחית ככל שניתן מחומרת הענישה נגדם. 

מתי יוגש כתב אישום תאונת דרכים?

סעיף 62 לחוק סדר הדין הפלילי קובע את קיומם של שני תנאים מצטברים שמכוחם יוגש כתב אישום בגין מעורבות בתאונת דרכים:

  1. הנהג ביצע עבירת תעבורה שגרמה להתרחשות התאונה. נטל ההוכחה של תנאי זה חל על התביעה המשטרתית (הפועלת מטעם התובעת – מדינת ישראל), שתצטרך להציג ראיות חותכות בנוגע לאשמת הנהג במקרה. ראיות אלה יכולות לכלול עדויות מצד מעורבים או עוברי אורח שראו את המקרה, סימנים בכביש, סימנים על גבי הנפגעים, סרטונים ממצלמת הרכב או ממצלמה סמוכה ועוד.
    ביסוס העבירה יתרחש באמצעות חוות דעתו של בוחן תנועה משטרתי, שאוסף את הממצאים מזירת התאונה, מתחקר אותם ומגיש דוח מפורט הקובע את נסיבות התאונה, תנאי השטח, התנהלות הצדדים המעורבים וכן האם מדובר בתאונה נמנעת או בלתי נמנעת (כלומר מקרה שבו כך או כך הייתה מתרחשת פגיעה).
  2. קיים מעצם התאונה עניין לציבור. מכיוון שתאונות הדרכים נחשבות “מכת מדינה” וקיימים מאמצים רבים להילחם בהן, סביר להניח שתנאי זה יתקיים ברובם המוחלט של המקרים.
    יחד עם זאת, בתאונות בהן הנזק היה לרכוש בלבד, כתב אישום בגין תאונת הדרכים יוגש רק אם מדובר בנזק חמור במיוחד, או בתאונה שבוצעה בעקבות עבירת תעבורה חמורה.

העונש על מעורבות בתאונת דרכים עם נפגעים

בראש ובראשונה, חשד או אשמה מבוססת בגרימת התאונה יביאו לכדי פסילת רישוי מנהלית מול קצין משטרה וזאת במסגרת הליך שימוע.

בתאונות דרכים עם נפגעים, עומדת תקופת הפסילה באופן שרירותי על 60 ימים. אם מדובר בתאונת דרכים קטלנית, צפוי הנהג לפסילה למשך 90 ימים. 

לאחר מכן, בהתאם לדיונים המשפטיים בהם יתבקש הנהג לעמוד, עונשו הצפוי יהיה בהתאם להיקף חומרת העבירה שבוצעה ותוצאותיה של התאונה.

בית המשפט מתייחס לנתונים שלפניו כדי לקבוע את מידת חוסר הזהירות, הרשלנות או המחדל וזאת בשילוב עם הרקע התעבורתי של הנאשם וייתכן לעתים שגם בהתאם לנסיבותיו האישיות. 

למעשה, ככל שהעבירה שבוצעה גרמה לתאונת דרכים שתוצאותיה היו קשות, רמת הענישה תהיה גבוהה יותר.

תיקי תאונות דרכים שבהם התרחשה עבירת תנועה מהתוספת השנייה לפקודת התעבורה, יסתיימו בעונש מינימלי של 3 חודשי פסילת רישיון.

עבירות אלו יהיו נהיגה ברשלנות או בקלות דעת, אי מתן זכות קדימה, נהיגה תוך נסיעה לאחור ובאופן שמסכן את משתמשי הדרך, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה ברכב ציבורי ובאופן שמפר את חובת הזהירות ועוד.

כאשר תוצאות התאונה מהוות חבלה של ממש (שבר, שריטה עמוקה או פצע פתוח), הנהג צפוי לפסילה למשך 3 חודשים לכל הפחות ועד מאסר בפועל, בהתאם לסוג העבירה והיקף תוצאותיה.

כמובן שככל שמדובר בתאונה קטלנית, רישיון הנהיגה ייפסל למשך עשרות שנים ולעתים אפילו לצמיתות. 

מלבד מאסר ופסילת רישיון, הנהגים צפויים גם לקנסות כספיים גבוהים, תשלום פיצויים לנפגעים מהתאונה, מאסר מותנה, פסילת רישיון מותנית, עבודות שירות ועוד.

לבתי המשפט ישנה יד רחבה בקביעת העונש ולכן חשוב לפנות כמה שיותר מוקדם בתהליך אל עורך דין תעבורה, שיוכל לבלום את התוצאות הקשות ולשמור ככל שניתן על רישיון הנהיגה. 

חקירה באזהרה לחשודים בגרימת תאונת דרכים

בנוסף להליך השימוע אצל קצין המשטרה ועוד בטרם יוגש כתב אישום, תיפתח חקירה בזירת התאונה, שמטרתה תהיה לדלות פרטים על המקרה.

אך זהירות – גם שאלות תמימות וסטנדרטיות למדי מצד השוטר, עלולות להתגלגל במהירות האפשרית לחקירה באזהרה. וכך, נהגים שמסרו גרסה מסוימת לאירועים, לא יוכלו לשנות אותה, גם אם הדברים נאמרו בשעת לחץ ובלבול קשים. 

ולכן בכל מקרה של חקירה באזהרה, חשוב מאוד להתייעץ בהקדם האפשרי עם עורך דין תאונות דרכים, כדי שיספק לחשוד הכוונה מדויקת ויכין אותו לקראת החקירה. כמו כן, במקרים חמורים גם עורך דין פלילי מיומן עשוי לסייע בעניין. 

חשוב להבהיר כי חדר החקירות הוא סידור מצב אינטרסנטי מצד החוקרים והוא ערוך לחילוץ הודאה במעשה, גם אם בפועל יתברר כי נערכה מניפולציה או שהחוקרים השתמשו בעורמה על מנת להשיג את הודאה זו.

בהתייעצות מוקדמת עם עורך הדין, ניתן להבין כיצד להשיב לשאלות החוקרים בדרך שאיננה מפלילה אתכם ואף מביאה בסופו של דבר להימנעות מהגשת כתב אישום ולסגירת התיק.

כך מומלץ לפעול בהתרחשות תאונת דרכים עם נפגעים:

  • לבישת אמצעי בטיחות – צאו לשטח עם אפוד זוהר, הציבו משולש אזהרה והפעילו את אורות החרום ברכב. 
  • הושיטו עזרה לנפגעים – זוהי חובתכם בחוק! עזרו לנפגעים ככל יכולתכם ובהתאם לידע האישי, במקביל להזעקת מד”א, כיבוי אש או המשטרה למקום. אם זוהי פגיעה חמורה, אין להזיז את הפצועים באופן שעשוי לסכן אותם. אם יש צורך להרחיק אותם מהכביש עצמו, היעזרו בהנחיות טלפוניות של נציג מד”א. 
  • תיעוד מקסימלי – עליכם לצלם כל פרט אפשרי מזירת התאונה: את אזור התאונה, הרכבים ומנח הרכבים לפני הזזתם, תמרורים, רמזורים, גביית פרטים מעדים לתאונה וממעורבים נוספים ועוד. 
  • הימנעו מהזזת הרכב – כלי הרכב מהווים הפרעה לתנועה וכמובן יוצרים פקקים רבים בנתיבי הנסיעה, אך גם אם מצפצפים לכם או גוערים בכם, חל איסור על הזזת הרכבים עד להגעת משטרת ישראל ומתן הנחיה מפורשת לכך. הזזה שלא באישור עלולה להיחשב כשיבוש ראיות, המהווה עבירה פלילית כשלעצמה. 
  • ערנות לעבודתו של בוחן התנועה – ברוב התאונות עם נפגעים, מגיע לזירה בוחן שיחקור את הזירה ויאסוף ממצאים משלו. לעתים ממצאים אלה עומדים בסתירה לאלו שצברתם מהשטח ולכן יכולים לעזור לכם בהמשך כדי לסתור נתונים או להוכיח טענות בצורה יעילה.
    בנוסף, בהתייעצות משפטית עם עורך דינכם, ייתכן שיהיה מקום לשכור בוחן תנועה פרטי כדי שיחווה דעתו בנוגע לתאונה. 
  • התייעצות מוקדמת עם עורך דין תעבורה תגדיל את הסיכויים לצמצום העונש ואף להימנעות מהגשת כתב אישום תאונת דרכים – עורך דין תעבורה מיומן יוכל למצוא את הדרכים המשפטיות הטובות ביותר להתמודדות עם ההליך המשפטי ובכך לאפשר לכם לצלוח את החקירה, השימוע והמשפט על הצד הטוב ביותר.

מאמר זה נכתב באדיבות עורך דין ניר רוטנברג – בעל משרד עורכי דין פליליים המומחה במשפט הפלילי עם ניסיון של שנים – הן בזירה המקומית והן בזירות בינלאומיות – כולל הצלחות מוכחות. למידע נוסף מעולם המשפט הפלילי היכנסו לאתר >> https://crime-law.co.il/

חזרה למאמרים

לקבלת ייעוץ מקצועי
ללא התחייבות חייגו 072-3303303

או השאירו פרטים ונחזור אליכם