דף הבית פסקי דין נהג שדרס קשישה למוות – ירצה עבודות שירות בלבד

נהג שדרס קשישה למוות – ירצה עבודות שירות בלבד

6 ביוני 2019
נהג שדרס קשישה למוות

נהג שהאיץ כאשר ראה את הרמזור הירוק מתחיל להבהב, חצה את הצומת באור צהוב וגרם מוות ברשלנות. בכל זאת עונשו יהיה רק ריצוי בעבודות שירות. זאת בגלל האשם התורם של הקשישה אשר חצתה את הרמזור באור אדום.

רקע עובדתי

בתאריך 2/8/16 בשעה 10:38 נסע הנאשם ברחוב שמואל בייט בירושלים. הוא נהג בנתיב השמאלי מבין שני הנתיבים הקיימים בכביש. כאשר הוא התקרב לצומת מרומזר במקום התחלף הרמזור לירוק מהבהב. הנאשם נהג במהירות של 60 ק”מ והוא לא האט את מהירות נסיעתו. הוא המשיך בנסיעה רציפה ולקראת הרמזור הוא אף הגביר את מהירותו. הוא חצה את הצומת בעת שהרמזור היה צהוב. באותו זמן חצתה גברת פנינה ג. הולכת רגל כבת 80 את מעבר החצייה בצומת להולכי רגל כאשר המופע ברמזור היה אדום. הנאשם פגע בקשישה וניסה להסיט את רכבו לכיוון שמאל אל גדר ההפרדה ושם בלם את הרכב. בעקבות הפגיעה בקשישה היא סבלה מפגיעה רב מערכתית ולאחר פינויה אל בית חולים לאחר זמן קצר, נקבע מותה.

על פי הכרעת הדין נקבע כי הנהג התרשל היות והוא לא האט וגם לא בלם כאשר הוא הגיע אל הצומת, זאת למרות שהמופע ברמזור באותה עת התחלף מירוק לירוק מהבהב ואחר כך לאור צהוב. עם זאת נקבע בבית המשפט כי למנוחה אשם תורם בשיעור גבוה של 50% ועל כן תהיה לכך השלכה משמעותית לעניין העונש אשר יוטל על הנאשם.

חשוב לציין בעניין זה כי הנאשם בן 49 הוא בעל רישיון נהיגה מלפני כעשרים שנה, משנת 1991 ולחובתו היו 18 הרשעות קודמות בעברות תעבורה. רובן המכריע של ההרשעות הן מסוג ברירת משפט. כחודשיים לפני התאונה, בחודש יוני 2016 הורשע הנהג בעבירה דומה כאשר הוא חצה צומת באור אדום. הוא הורשע על אי ציות לרמזור.

מלבד זאת לא היה לנאשם כל עבר פלילי.

תסקיר שירות המבחן

הנאשם הינו אדם נשוי ואב לעשרה ילדים (כאשר שני ילדים נפטרו) הוא מתגורר יחד עם אמו הקשישה בת התשעים. על פי תסקיר שירות המבחן נוצרה ההתרשמות כי מדובר בדמות משפחתית דומיננטית אשר מטפל בבני משפחתו. חלק מבני המשפחה היו זקוקים לטיפולו הצמוד בשל בעיות בריאות משמעותיות. אחת מבנותיו של הנאשם נפטרה ממחלות הלוקמיה כאשר הייתה בת 7 ובזמן בו אירעה התאונה הוא היה בדרך אליה בבית החולים בו היא הייתה מאושפזת.

העובדת הסוציאלית המלווה את המשפחה הביעה דאגה כנה לגבי התפקוד התקין של המשפחה במקרה ויוטל על הנאשם עונש מאסר בפועל. הנאשם מושבת מעבודתו מזה מספר חודשים בשל תאונת דרכים אשר בה הוא היה מעורב שלא באשמתו או באחריותו.

הנאשם הצטער מאוד על התאונה ועל גרימת מותה של המנוחה והוא אף עשה פעולות שונות על מנת לכפר על המעשה. הוא צם וחילק צדקה ואף הביע נכונות להשתלב להשתתף בקבוצת טיפול של שירות המבחן כמו כן בהליך צדק מאחה מול משפחת המנוחה.

ההמלצה של שירות המבחן הייתה להטיל על הנאשם עבודות שירות וכן צו מבחן למשך שנה וחצי על מנת לשבץ אותו וללוות אותו בקבוצה טיפולית של אנשים אשר הורשעו בגרימת מוות ברשלנות. כמו כן מאסר מותנה, תשלום קנס ופיצוי ופסילה על תנאי.

המדינה בכל זאת בקשה להתעקש על מאסר למשך תקופה של שמונה חודשים עד שנה. עוד היא טענה כי אין להתחשב כלל בנסיבות המשפחתיות של הנאשם כמו גם ברשלנותה של הקשישה שאותה היא לא באמת שללה.

הסניגור טען מנגד כי חשוב לתת משמעות לעובדה כי המנוחה למעשה לא הייתה מוצאת את מותה לו היא לא הייתה חוצה את הרמזור באור אדום.

מנגד הייתה טענת הסניגור כי יש להתחשב בנסיבות המיוחדות של הנאשם אשר היה בדרכו לבקר את ביתו חולת הלוקמיה וכי הוא מטופל כיום במשפחה של שמונה ילדים. הנאשם עצמו גם כן הביע צער עמוק על המעשה והוא סיפר כי המקרה הקשה הזה ממשיך ללוות אותו יום יום ושעה שעה. בכל זאת הוא ביקש כי ירחמו על ילדיו ויתחשבו בו.

הכרעת הדין

בפתח הכרעת הדין כתבה השופטת – “הקטל בכבישי הארץ… וחומרתה של עבירת גרם מוות ברשלנות הפוגעת בערך המקודש של קדושת החיים הובילו את בתי המשפט פעם אחר פעם למסקנה, כי הענישה המחייבת הינה מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח”,

היא ציינה כי ישנם המקרים הללו אשר בהם מחויב בית המשפט לקחת בחשבון נתונים נוספים. היא הוסיפה וציינה – “קודם כל וראשית לכל את המנוח ומשפחתו, את אלו שעולמם חרב עליהם במלוא מובן המילה ולנצח כתוצאה מהתאונה”, וכל זאת, בלי לקחת בחשבון או להתחשב בנסיבות האישיות של הנאשם.

השופטת הוסיפה וציינה כי יש לעקור מהשורש את התופעה אשר בה נהגים חוצים מצתים באור צהוב. היא הוסיפה וכתבה כי  “לא ניתן לבטל את העובדה שגם כאשר חוצה נהג את הצומת באור צהוב, הרמזור להולכי הרגל בדרך החוצה יהיה עדיין אדום ואלמלא חברה רשלנות המנוחה לרשלנות הנאשם לא היה מתרחש כל אסון”.

בהתחשב בכל הנתונים הללו, כמו גם תוך מתן משקל לא מכריע אך בהחלט משקל משמעותי על נסיבות חייו של הנאשם, סברה השופטת כי זה לא המקום לגזור מאסר בפועל על הנאשם והיא קבעה כי יוטלו עליו שישה חודשים של עבירות שירות כמו כן 7 שנות פסילה, צו פיקוח לתקופה של שנה, פסילה על תנאי ומאסרים על תנאי וכן פיצוי של 30,000 ₪ למשפחתה של המנוחה.

להתייעצות עם עורך דין תעבורה חייגו: 072-330-3303

חזרה למאמרים

לקבלת ייעוץ מקצועי
ללא התחייבות חייגו 072-3303303

או השאירו פרטים ונחזור אליכם