פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה

כל ציבור הנהגים בישראל יודע היטב כי במקרה של צבירת עבירות תנועה רבות, עשויה להתרחש פסילת רישיון בגלל נקודות. על פי תנאי משרד הרישוי, כל נהג שצבר 36 נקודות צפוי לפסילה של 3 חודשים. הנתון המשמעותי ביותר שמטריד את ציבור הנהגים הוא מצב נקודות הרישוי שלהם. ולראיה – הפרקטיקה שמונהגת על ידי משרד הרישוי עובדת, בעיקר הודות להרתעה הנוצרת בעת פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה, כשגם הדרך אליה עוברת דרך ביצוע קורסי נהיגה נכונה. מתי ייפסל רישיון הנהיגה, כיצד ניתן להימנע מכך והאם אפשר למחוק את הנקודות שנצברו? מדריך:

מהן נקודות תעבורה?

שיטת הניקוד נקבעה כמנגנון אכיפה והרתעה מפני עבירות תנועה שונות, בייחוד כלפי נהגים שהרגלי הנהיגה שלהם גורמים לריבוי עבירות. במסגרת השיטה, ביצוע עבירות תעבורה יחויבו בנקודות רישוי לצד קנס כספי המוטל על הנהג ולעתים גם סנקציות נוספות על סמך חומרת העבירה. 

שיטת הניקוד פועלת כך, שהנקודות מעבירות שביצע הנהג מתווספות לרישום שלו באופן מצטבר. בהגעה למכסת נקודות מסוימת, יחולו סנקציות שנועדו להרתיע מפני המשך הצבירה. בהגעה למכסת נקודות מקסימלית, תוטל על הנהג פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה.

נקודות תעבורה – כך משרד הרישוי נלחם בעברייני תנועה סדרתיים

למרות המודעות לבטיחות בדרכים, נראה כי ישנם נהגים שלא מהירות הנסיעה או הציות לתמרור עצור מרתיעים אותם, כי אם הנקודות שעשויות להצטבר לחובתם במקרה כזה מול משרד הרישוי. ככל שהצבירה תימשך, הדבר יביא בסופו של דבר לשלילת רישיונו הממושכת של הנהג – עניין שממנו, סביר להניח, כל אדם ירצה להימנע.

רשות הרישוי מצידה, מעוניינת לטפל באותם נהגים שיש להם דפוס חוזר לביצוע עבירות תנועה. אלא שבפועל גם שומר חוק אדוק בדרכים עלול לגלות כי אם יושת עליו רק עוד דו”ח אחד, הוא עתיד לסבול מפסילת רישיון בגלל נקודות.

הנה לדוגמה, נהג שקיבל דו”ח על מעבר באור אדום (10 נקודות), לאחר מכן נתפס כשהוא מחזיק את הטלפון הנייד במהלך נסיעתו (8 נקודות) ולקינוח נתפס ביציאה מרחוב ביתו ללא חגורה (6 נקודות).

כעת עומדות לחובתו 24 נקודות והמשמעות לכך, עוד לפני הסיכון מפני המשך צבירה שיביא לכדי פסילת רישיון בגלל נקודות, היא ביצוע 2 קורסי החובה של משרד הרישוי כדי להמשיך לשמור על רישיונו. לפחות בינתיים.

פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה לעומת פסילת רישיון בנסיבות אחרות

מצלמת מהירות, דו”ח על חגורה או טלפון נייד, אי ציות לתמרור עצור ואף מעבר באור אדום – כולן מהוות עבירות תנועה שבגינן יוטלו בין 4-10 נקודות רישוי, תלוי בחומרת העבירה ובסעיף המזכה בנקודות שנקבע לה בחוק.

יחד עם זאת, פסילת רישוי מצבירת נקודות איננה פסילת הרישיון היחידה שתתרחש בהקשר לביצוע עבירות תעבורה. למעשה, אם התרחשה עבירה חמורה שמצדיקה פסילה מנהלית לתקופה של 30 או 60 ימים (נהיגה בשכרות, תאונת דרכים עם נפגעים וכו’) או אם לחילופין התקבלה פסיקה מעבירה אחרת מבית המשפט לתעבורה – תיתכן פסילת רישיון גם מצד הגורמים הללו. 

שיטת הנקודות על פי חוק

למעלה מאלף עבירות תנועה שונות קיימות בחוקי התעבורה, מרביתן נושאות בסנקציית הנקודות המתלווה לענישה ספציפית לאותה העבירה, במספרים זוגיים מ-0 ועד 10. שיטת הניקוד שנועדה לאיתור נהגים שמבצעים עבירות באופן סדרתי, כך שהיא תמשיך לצבור את הנקודות עד לכדי פסילת רישיון הנהיגה, או תימחק בכפוף לביצוע קורסים כנדרש והימנעות מביצוע עבירות נוספות.

מהם העונשים הניתנים על צבירת נקודות? 

צבירת 12 נקודות רישוי – מחייבת את הנהג להשתתף בקורס נהיגה נכונה, לאחריו יהיה עליו להימנע מצבירת נקודות נוספות במשך שנתיים, כדי להביא למחיקת הצבירה הקיימת. 

צבירת 22 נקודות – מחייבת את הנהג להשתתף בקורס נהיגה מתקדמת, לאחריו יהיה עליו להימנע מצבירת נקודות נוספות במשך ארבע שנים, לצורך מחיקת נקודות תעבורה שהצטברו עד כה. 

צבירת 36 נקודות – כאשר הנהג ממשיך לצבור עבירות תנועה הנושאות בנקודות, תוטל עליו פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה למשך 3 חודשים. בנוסף, אם צבר הנהג 36 נקודות בפעם השנייה בתוך 6 שנים או לחילופין צבר 72 נקודות, תוטל עליו פסילת רישיון למשך 9 חודשים. בסיום תקופת השלילה, יהיה עליו לעבור בדיקת כשירות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים יחד עם ביצוע תיאוריה וטסט מחדש כדי לקבל את רישיונו. 

מה עושים במקרה של עבירת תנועה עם נקודות?

עקרונית, כאשר מדובר בנהג ללא צבירת נקודות קודמת ובניקוד נמוך (2-6 נקודות), ייתכן שלא יהיה צורך לעשות דבר מלבד לשלם את הדו”ח או להגיש כלפיו בקשה להישפט (במקרה של זיכוי מעבירה, לא תוטל צבירת נקודות על הדו”ח). אלא שכעת על הנהג להישאר עירני לסיטואציה של מתן דו”ח נוסף, שעלולה להביא אותו הישר אל 12 הנקודות במסגרתן יש לבצע קורס. 

אם מדובר בנהג שלחובתו כבר הצטברו נקודות, רצוי להתייעץ בנושא עם עורך דין תעבורה וללמוד על האפשרויות הקיימות בהתאם למצב. ייתכן שיהיה טעם לפעול לביטול הדו”ח שהושת על הנהג כדי להימנע מצבירת הנקודות שבו. לעתים ניתן יהיה לחתור להמרת סמל סעיף העבירה בסמל של סעיף עבירה קלה יותר כדי לצמצם את מספר הנקודות בדו”ח.  

הגעתי ל-36 נקודות. האם אקבל פסילת רישיון? 

בכלליות, התשובה לכך היא כן. אך ישנם מצבים שבהם ניתן יהיה להוכיח כי משרד הרישוי פעל בצורה לא תקנית או סבירה ואף חרג מסמכותו בדין, דבר שעשוי להפוך את החלטת הפסילה. כך לדוגמה, אם נקודות מן העבר לא נמחקו על אף שהן היו אמורות להימחק אוטומטית בחלוף פרק הזמן שבחוק, מה שהביא לצבירה על פני תקופה לא תקנית ושאילולא “הטעות”, הרי שאין כלל פסילה. 

מקרה שכזה אכן קרה לנהג בשם אליעזר מזור, שצבר 24 נקודות ועל כן זומן לקורס נהיגה נכונה. בפועל, משרד הרישוי לא שלח בזמן את הזימון לקורס, כך שגם כעבור 4 שנים מביצוע העבירה האחרונה, הנקודות של אליעזר לא נמחקו. זאת מפני שהוא לא עבר את הקורס כנדרש, אך הטעות במקרה הספציפי הזה איננה שלו. 

הבעיה החמירה כאשר 5 שנים לאחר מכן, צבר אליעזר שני דוחות שלרוע מזלו הביאו אותו לכדי 36 נקודות, על פניו מצב שמחייב פסילת רישיון בגלל נקודות למשך 3 חודשים. אליעזר פנה באמצעות עורך דין תעבורה לבית המשפט, שם ביקש להבהיר את נסיבותיו ואת התנהלותם הלקויה של משרד הרישוי. השופט פסק כי אכן מדובר בליקוי וביטל לאלתר את החלטת הפסילה. 

איך לפעול במקרה של פסילת רישיון בשל נקודות?

במקרה של פסילת רישיון נהיגה בשל נקודות תעבורה, כלומר מעבר לצבירת 36 הנקודות, חשיבות הסיוע המשפטי עולה משמעותית. זאת בעיקר אם הדו”ח עדיין לא שולם ועוד נותר זמן לפעול כלפיו כדי למנוע את צבירת הניקוד שמביאה לפסילה. יצוין כי בחלוף 90 ימי התשלום של הדו”ח יחול לצד כפל קנס גם חיוב בנקודות האמורות בכל מקרה ולא ניתן יהיה לשנות זאת. 

הדרך הנכונה לפעולה כאן היא לא להמתין עד לצבירת 36 הנקודות אלא לפעול עוד לפני כן, כמניעה, מול דוחות שונים שייתכן וקיימת הדרך לבטלם. יש לפנות עם הדוח החדש שקיבלתם לעו”ד תעבורה ולבדוק מהן דרכי הפעולה המתאימות לנסיבות אותו הדו”ח. עורך הדין יחליט כיצד להתמודד איתו מתוך מטרה למנוע את צבירת הנקודות, או לכל הפחות להפחית אותן על ידי שינוי סעיף העבירה המדויק שנרשם בדו”ח. 

נציין כי חשוב להימנע מתשלום הדו”ח – פעולה שתקלוט את הנקודות באופן אוטומטי לרעתכם! יש לגשת לעורך הדין במסגרת 90 הימים לתשלום ולבדוק את אפשרויות הפעולה המומלצות. 

עורך דין תעבורה יוכל גם לפעול למען הנהג מול משרד הרישוי, בנוגע לקיצור אפשרי של תקופת הפסילה בנסיבות מיוחדות או דיון לגבי המשך צבירת הנקודות. השירות המשפטי יוכל לסייע רבות גם להתמודדות המורכבת לאחר הפסילה מול המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ולמנוע כל סיכוי לאי השבת רישיון הנהיגה בסופו של דבר.

לקבלת ייעוץ מקצועי
ללא התחייבות חייגו 072-3303303

או השאירו פרטים ונחזור אליכם